WorldTimeServer Clock

Cairo

الثلاثاء، ٢١ أغسطس ٢٠٠٧

وتكسرت الأشرعه


وتكسرت الأشرعه

تكسرت أشرعه سفينة الوطن
فى وسط المحيط
الهادر
الغادر
تتمايل تتحايل على الغرق
فى قلب الظلام
من بعيد
أسمع زئير الموج
يتلاطم بأعلى صوت
فى جنبات السفينه
وكأن أسد بينقض على فريسه
وأنا مزعور مقبوض من الخوف
أنظر الى الربان
راجل عجوز
بيتحايل على الموت
مسنود على أبنه
من قلة
الشوف
والخوف
وكأنه مسنود على عكاز
خشب معطوب وكلاه السوس
وأنا واقف مع البشر
وسط السفينه
نستنى الغرق والموت
بدون طوق
عايز أهرب وأوصل
لحد بر يحمينى
لكن الخوف من موج عالى يغطينى
وأغرق أنا ف طينى
وحواليك بشر لاء مش بشر
دول حاجه غير البشر
زى الكلاب
تكسر عظامك توقع سنانك
يسجنوك جوه الطوق
وسط الموج
وتصرخ بأعلى صوت
هو مين اللى راح يسمعك
وكل ما يعلى الصوت
تلاقى أيدين جبانه
بدوس عليك
تغطسك
تفطسك
وكأن حوت عايز يبلعك
جوه الجوف علشان يزيد عليك الخوف
وتموت ومحدش يسمعك
وقبل ما ييجى عليك الطوفان
وتموت غرقان
ما تيجى نلمم بعضنا
من غير خوف
لوحدنا
كلنا
وننصب للسفينه أشرعه
ونمسك بأيدينا الدفه
ونحدفها على برنا
بر السلام
بر الأمان
بر مصرنا
*************
حسن عمران
ألآن نطور الموقف الى عمل مش بس كلام
Omran55.maktoobblog.com
Badralnhar.maktoobblog.com
Omran55.blogspot.com
Dastor76.blogspot.com

هناك تعليقان (٢):

Layla يقول...

ما شاء الله اسلوبك جميل قوي...تحياتي

عاشقة الوطن يقول...

السلام عليكم

ازيك يااستاذ حسن

بجد انا سعيدة بزيارة حضرتك لمدونتى

وكمان سعيدة باتمام حضرت انى اقرا اشعارك الجديدة
بجد انا لما لاقيت القصيدةعندى فى المدونة فرحت جدااا

معلش انا بعت1ذر لحضرتك على عدم دخولى المندرة لان والدى منعنى من دخول اى منتدى سياسي
فللاسف مش هاعرف ادخل المندرة تانى ابداا
ولو حضرتك عاوز تراسلنى هتلاقي فى املف الشخصي فى المندرة الميل بتاعى اللى ممكن تراسلنى عليه

وانا شاكرة لاهتمام حضرتك

تحياااتى الشديدة لحضرتك ولاشعارك