WorldTimeServer Clock

Cairo

الثلاثاء، ٣٠ يناير ٢٠٠٧

دولة عسكر


دوله عسكرعامله معسكر
يحرس قصره يحرس أرضه
يحرس حتى الكرسى بتاعه
يحرس جنب سريره بخطوه
اصل عسكر من أيه خايف
أنا مش عارف
عسكر نايم نايم يحلم
كل العسكر تسهر جنبه
عسكر جوه الحلم بتاعه
بص شويه جوه مرايته
أصله حليوه وواد مزيون
شاف قدامه شامبليون
قام مخضوض من قلب النوم
لبس البدله وهندم نفسه
قال انا أشبه نابليون
عسكر قام بعد ما نام
جمع العسكر
وأصدر ليهم كام فرمان
عسكر قال
قص لسان اللى بيتكلم
وخلى الناس م الجوع تتعلم
وأربط فرمل كل صحافى
اللى يجيب سيرة ممفيس
واللى يقول فيها فساد
وأنا فرعون وليا وريث
واللى يصلى الفجر ويدعى
يدعى عليا ويدعى قنوط
عسكر عينه طالعه شرار
أدى أوامره
أنده دوغرى عبده رفاعى
مين دا يا عسكر
ده طباخ القصر بتاعى
طبخ المحشى نافخ بطنى
أقطع أيده
وبلغ كل الشعب بتاعى
أن عسكر راجل سكر
رايح يخطب
تخطب أيه عروسه
أسكت يا بنى دى أسرار
راح تفضحنى
بعديين سوزى تزعل منى
و حاتحرمنى م المنبار
عسكر جهز كل عساكره
قالوا تشريفه
جهز نفسه
فجأه وشه أتغير
من غير لزمه
ولونه تلون بقى زنهار
لمح الحاج آميين بيصلى
يوم مش فايت
ناده كبيرهم منتش شايف
دور مكتب
والكامرات عماله بتصور
قالوا بسرعه شيلو با حمار
دقنه طويله
ده أرهابى وم الكفار
كل العسكر جم بقوا جنبه
يوم مش فايت أخرب بيته
عسكر لف ودار على نفسه
وأصبح جاهز واقف يخطب
أسمع يا أبنى أنت وهو وكل الناس
أنا مش أبوكم علشان أصرف ليكوا معونه
كل شويه تقولوا يا حكومه
حالنا خلاص بقى متغير
وأنا مضطر أغلى الجاز
وأوعى تقلى العيشه دى نار
لازم لحمه مش معقول
قضيها فول بزيت وليمون
أنا محتاج أنا مديون
قاعد واحد م السامعيين
على على الله بيفهم والله
قامله وقاله فوشه معارض
فجأه الدنيا عليه أنقلبت
جالوا العسكر راحوا واخدينه
بدل الخطبه كنا بنسمع صوت
الراجل عالى لفوق بيقول آى
عسكر بعد ما خلص رغى
أثنى عليهم وقال هنونى
عمرى ما حسمع صوت بيعارض
ناس خوافه بعد ما سمعت كلمة آى
ورجعنا تانى نشوف ونقرأ فى الجرنال
عسكر نام عسكر قام عسكر راح للحمام
عسكر باقى طول العمر
أنس يا مصرى
واقف ليه مستنى القطر
محدش جاى
فرعون يا عسكر
---------------------
حسن عمران
www.dastor.net
omran55.blogspot.com
dastor76.blogspot.com
omran55.maktoobblog.com

ليست هناك تعليقات: